torsdag 21 mars 2013

Hemmagjord vaniljkräm

Jag vet inte om ni så som jag brukar göra mycket maräng smörkräm (Swiss Meringue Buttercream) och sedan få över en massa äggulor.
Jag använder mig inte av dem pastöriserade äggvitorna som man kan köpa i affären utan jag använder mig av vanliga ägg. Problemet är ju dock att man får över gulorna, och man vill ju inte kasta dem:(
Du kan ju alltid frysa in dina gulor och sedan låta dem tina i rumstemperatur när du behöver dem.
Och här har jag ett recept på hemmagjord vaniljkräm som passar sig ypperligt för dina överblivna äggulor.
Mitt recept på maräng smörkräm kräver 5 äggvitor så här är nu ett recept på vaniljkräm som kräver 5 äggulor, smidigt vaaa:p

Då kör vi och sedan har man ett till problem ur världen ;)

Ingredienser:
  • 5 dl mjölk
  • 1 tsk äkta vanilj (eller 1 vaniljstång delad och urskrapad) 
  • 1.5 dl socker
  • 0.7 dl majzena
  • 5 äggulor
  • 50 gram smör (rumstemperatur)
Instruktioner:

Koka upp mjölk och vanilj. Använder du vaniljstång så lägger du i både frön och vaniljstång i mjölken. Samtidigt som mjölken är på väg mot uppkok så vispar du äggulor, socker och majzena vitt och fluffigt.
Häll sedan den varma mjölken långsamt ner i äggfluffet och vispa ihop.
Häll sedan tillbaka blandningen i kastrullen och rör om hela tiden för det vill gärna sätta sig i botten på kastrullen.
Använder du vaniljstång så tar du bort den nu.
Sedan rör du tills det att du känner att det börja tjockna till och när krämen precis har blivit tjock så tar du den av värmen och häller upp den i en kall skål.
För annars blir det lätt äggröra, och om du lämnar krämen i kastrullen så fortsätter krämen att tillagas.
Sedan tillsätter du smöret och rör ner det så att allt blandas.


Sedan plastar du och lägger i kylen så att det blir kallt.
Plasten ska du lägga tryckt ner mot ytan av krämen så att du förhindrar att det ska bildas någon hinna på krämen.





Den här krämen är oerhört god, mycket godare än den färdiga du kan köpa, och den är väldigt enkel.
Det blir väldigt gott också om du blandar krämen med vispad grädde:)

Lycka till och ha dé!



/ Jonnha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar