fredag 5 april 2013

Hur att spackla och täcka en prinsesstårta

Nu kommer här ett inlägg som flera har frågat efter. det kommer att vara ganska långt men jag försöker att berätta det mesta via bilder. Om det är något ni undrar över så är det bara att höra av er.

Jag ska här visa hur man gör en vanlig prinsesstårta, på mitt sätt. Men principen är ju den samma för de flesta typer av tårtor.
Jag har här dock inte använt mig av någon "crumb coat", vilket är ett tunt lager du spacklar tårtan med för att stänga inne eventuella smulor så dem inte hamnar i grädden eller smörkrämen. sedan spacklar man tårtan igen på "crumb coat" lagret




Det du behöver är:
En tårtbotten med vaniljsmak (recept finns här)
Vaniljkräm som du blandar ut med lite vispad grädde (recept finns här
Vispad grädde
Rårörda jordgubbar (jordgubbar mosade med socker)
Marsipan

Sedan behöver du en sprits till grädden och en kavel, en silikonmatta eller majzena mjöl för att kavla ut marsipanen.
Degskrapa eller bred kniv till att spackla.
Gärna också en snurr bricka, finns billig på ikea (här)

Då kör vi igång:)
 Börja med att spritsa lite vaniljkräm runt kanten på den nedre våningen och lägg sedan de rårörda jordgubbarna i mitten. Vaniljkrämen lägger vi där för att förhindra att jordgubbarna rinner ut.
Lägg sedan på nästa lager och fyll med vaniljkräm och lägg sedan locket på.
Hur du fyller en tårta kan du se här.
Ställ sedan tårtan i kylen så att den får kallna och bli mer fast.

Spritsa sedan grädde runt hela tårtan, se till att fylla i eventuella hål som finns på själv tårtan annars kommer dessa hål att bilda luftbubblor under marsipanen.
 Sedan är det nu dax att spackla till grädden så att den blir slät och fin.
För detta finns många olika verktyg men det du behöver är en vanlig degskrapa, eller en bred kniv.
Jag använder mig av spackelskrapor som jag hittade på ica för 25 kronor.

Tricket man använder sig av för att få själva grädden eller smörkrämen riktigt slät är att alltid hålla handen rak och på samma ställe. Sedan snurrar man själva tårtan inte handen.
Här har jag sedan också bara lagt ett tjockt lager med grädde på toppen som jag formar till en kupol så som det är på en prinsesstårta.
Försök också att INTE göra små drag med spackelverktyget utan håll den stadig och snurra på tårtan för att släta ut.
När tårtan är färdig spacklad så ställer du den i kylen i  ca 30 minuter så den blir kall.



Sedan är det dax att lägga på marsipanen. Här visar jag också vilken fördel det är med en silikonmatta. Men längre ner så visar jag hur man gör med vanlig kavel och majzena mjöl.
Men kavla ut marsipanen, den bör endast vara några millimeter tjock, och placera den mitt ovanpå din tårta.
Stryk försiktigt på toppen av tårtan och och på kanten av tårtan så att marsipanen fäster.
Om du direkt från början ser till att marsipanen är fäst på toppen och kanten så finns det ingen risk för att marsipanen börjar gå sönder på kanten.




För att inte få veck i din marsipan så är tricket att försiktigt dra ut marsipanen och med utsida av fingrarna så trycker du försiktigt marsipanen uppåt. Du ska inte försöka trycka marsipanen neråt för då riskerar du att marsipanen spricker.


Så om det framgår här av bilderna (svårt det här) så dra försiktigt ut där du ser att det är ett veck och tryck försiktigt uppåt med utsida fingrar.

Sedan skär du överflödig marsipan och dekorerar tårtan som du vill :)
För mig blev det en liten påsk tårta.

Här kommer en beskrivning på hur du lägger på marsipanen på din tårta om du har kavlat ut med vanlig kavel och majzena mjöl.
Jag låter min lilla silikonmatta representera den utkavlade marsipanen.

Allt du gör är att pudra ut lite majzena på arbetsbänken och på kaveln och sedan kavlar du ut marsipanen. Vrid på marsipanen då och då för att se att den inte fastnar. Är den på väg att fasta så pudrar du lite mer med majzena mjölet.
Kavla sedan ut så att marsipanen så den blir några millimeter tjock.
När du nu ska lyfta marsipanen så ska du inte försöka göra detta med händerna. För om du försöker lyfta upp den som på bilden så kommer den att spricka.

Rulla upp marsipanen på din kavel som du pudrat med majzena mjöl.



Rulla sedan ut marsipanen över tårtan (som här är en skål) försiktigt och fixera sedan marsipanen på samma sätt som jag visade högre upp.
kom bara ihåg att lyft ut där det är ett veck och tryck försiktigt uppåt inte neråt.

Detta inlägg blev ju enormt men jag hoppas att det kommer till nytta för er:)

Ha dé och trevlig helg på er!

/ Jonnha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar